BEVÆGELSE OG IDRÆT / SKOLESPORT / Junioridrætsleder

Junioridrætsleder

En junioridrætsleder er en person/skoleelev, der hjælper til i Skolesport på kommunens skoler og uddannes på valgfaget: ”Junioridrætsleder”.

Junioridrætsledere bliver uddannet efter DIF´s og Dansk Skoleidræts materiale. Uddannelsen foregår på Ungdomsskolen i Skive som et valgfag i folkeskolen på mindst 60 timer.

Undervisningen foregår i tæt samarbejde med Skolesport på hjemskolen. Man er skiftevis til undervisning i Ungdomsskolen og deltager i Skolesport på hjemskolen som hjælpetræner. Derudover fungerer man som dommer ved stævner i Skive Skolevæsen, f.eks. høvdingebold, kidsvolley og skovstævne.

En væsentlig del af undervisningen er også klubbesøg i lokale klubber, hvor man får et indblik i klubbens liv og deltager i træningen; f.eks. Skive Roklub, Spøttrup Kulturhal, Skive Tennisklub og flere andre.

I valgfaget arbejdes der med teori omkring bl.a. træning, fysiologi, skader, ledelse og uddannelsen fokuserer også på, at du sætter dine personlige kompetencer i spil, som du har fået gennem din egen idræt. Du lærer helt konkret, hvordan du giver viden fra dig og formidler det i ord og i handling, så det inspirerer og motiverer.

Som et led i uddannelsen vil du blive koblet på en træner i en forening, så du efter endt uddannelse, kan fortsætte din udvikling som træner.

Det kan være grænseoverskridende at stille sig op foran nogen, som kun er få år yngre end dig selv. Men gennem uddannelsen vil du få lært, hvordan du får ro på flokken og samler deres koncentration om de aktiviteter, som skal sættes i gang. Samtidig bliver du bevidst om dit ansvar og din funktion som rollemodel.

Vi vil gerne have juniormentorer på alle skoler i Skive Kommune.

Opgaver for en junioridrætsleder kunne være:

• Hjælpe til som træner i Skolesport på egen skole
  • Være den ”storebror/søster” barnet savner
  • Give opbakning til fritidsaktivitet
  • Motivere og støtte i forbindelse med fritidsaktivitet
  • Følge til Skolesport
  • ”Sige hej og hvordan går det?”, når du møder barnet på skolen

Som junioridrætsleder kunne opgaver også være:

• Hjælpe til ved idrætsdage
  • Deltage i ture med små elever
  • Lave aktiviteter i frikvarterne
  • Lave aktiviteter i emneuger

Hvis det er noget for dig, så kontakt fritidsmentor Michael Carstens.

Senest opdateret 14.04.2020 10:56 af CBBO