Om os / Strategier & politikker / Digitale enheder

Principper for anvendelse af digitale enheder

Ungdomsskolen har opstillet følgende regler for anvendelse af digitale enheder på skolens undervisningssteder og aktiviteter.

Vi arbejder i retning mod følgende:

• Det er ikke tilladt at benytte lagring/optagelse af lyd, billede eller video på nogle enheder, medmindre det er en del af undervisningen (ur, PC, telefon eller lign.):
  • Eleverne må medbringe mobiltelefon på skolens område.
  • Eleverne har selv ansvaret for mobiltelefonen. Bliver en mobiltelefon væk eller beskadiges den, kan skolen ikke holdes ansvarlig ift. erstatning.
  • Har elever brug for at ringe i skoletiden, kan de gøre brug af skolens telefon eller deres egen i samråd med personalet.
  • I forbindelse med ture og lejrskoler aftaler lærere, elever og forældre retningslinjerne for brug af mobiltelefon. Som udgangspunkt bør man huske på, at disse ture og lejrskoler også har et socialt formål, hvorfor et meget begrænset brug af mobiltelefoner anbefales.
  • Mobiltelefonen sættes i ”Mobilhotel” hvis det anmodes fra de voksne.
  • Efter aftale med personalet kan telefonen i særlige tilfælde benyttes.

Sanktioner:

• Følges reglerne ikke inddrages enheden af personalet.
  • Bliver enheden inddraget i skoletiden kan eleven afhente den, når de har fri/tager hjem.
  • Ved gentagne overtrædelser henter forældrene enheden eller lign. sammen med barnet efter skole.
  • Forældrene skriver under på ungdomsskolens principper for digitale enheder.

Princippet er godkendt i ungdomsskolebestyrelsen april 2024.

Revideres inden udgangen af 2026.