Om os / Skoletilbud / Springbrættet

Springbrættet

Springbrættet er et tilbud for de særlige børn og unge, som har specielle udfordringer

i forhold til at kunne gå i skole.

Tilbuddet henvender sig som udgangspunkt til elever i 7. - 9. klasse.

Springbrættet er ikke et specialtilbud, men en udvidet mulighed for at få hjælp til at komme tilbage på sporet med sin skolegang.

Eleverne kommer fra hele kommunen, og vi tilbyder vi op til 12 timers undervisning fordelt over 4 dage på små hold. Der tilbydes undervisning i dansk og matematik, og derudover arbejder vi med det sociale i at være i skole igen. Vi hjælper den enkelte i gang med at gå i skole igen med alle de udfordringer det giver, og vores kendskab og erfaring med skolefravær giver os muligheder for at hjælpe den enkelte.

Målet er at give den unge støtte og motivation til at finde tilbage på sporet, enten i det oprindelige tilbud eller at få mod på et andet tilbud fremadrettet.

Når skolefraværet/skolevægringen er så massivt, at man ikke kan komme afsted, møder vi gerne op i hjemmet og hjælper derfra. Vi kan blandt andet hjælpe med morgenafhentning i en opstartsperiode.

Visitering

Springbrættet er et tilbud, hvor eleven indskrives i Ungdomsskolen Skive. Når behovet opstår, kan eleven indstilles til Springbrættet. Dette foregår ved et møde, hvor den afgivende skole, PPR, Familieafdelingen, Ungdomsskolen, forældre og eleven mødes. Herefter kan forældrene besøge Ungdomsskolen sammen med deres barn.

Hvad gør vi?

Springbrættet er et tilbud, hvor vi sammen kigger fremad. Det er vigtigt med en plan og et mål, som den unge kan arbejde imod. Derfor vil vi i endnu højere grad samarbejde med folkeskolerne, så eleverne hurtigst muligt kan begynde at træne imod at vende tilbage til et folkeskoletilbud. For de elever, som nærmer sig 10. klasse etablerer vi et samarbejde med 10. Klasse Center Skive.

Springbrættet er et tilbud, som man kan være i indtil, man er klar til at springe videre. Det er derfor ikke givet på forhånd, hvor længe man skal være tilknyttet tilbuddet.